OBRANA BIČOVA
Pozdravujem (ne)čitateľov BITCH zinu.
Nasledujúci článok má slúžiť ako vysvetlenie
dizajnu obálky nášho zinu. Veľmi som dúfal, že nezmyselnosť obhajovania
výtvarnej práce nebude nutná, ale, žiaľ, opak je pravdou. Rozbehla sa totiž
internetová diskusia, kde bol cover tretieho čísla označený ako sexistický a
znevažujúci. Ospravedlňujem sa, že reakcia trvala dlhšie, než by zapálený
diskutér čakal, ale ako som spomenul, je mi docela nepríjemné presviedčať
oponentov o mojej pravde, hlavne, keď sa dotýka metafyzickejších pojmov ako sú
umenie, vkus, tvorba, cit, názor a i.
Keďže nie som moc znalý argumentačných pomerov v
témach ako sú sexizmus príp. homofóbia (V etických normách sa riadim jednoduchým:
nerobiť nič zlé nikomu, odhliadnuc od čohokoľvek. Naopak považujem za
nutné/užitočné snažiť sa robiť dobre hocikomu, takisto odhliadnuc od
akýchkoľvek podmienok – či už je to sexuálna orientácia, vierovyznanie, resp.
hocičo...), vypomôžem si hneď na úvod drbnutou wikipediou: „Sexizmus je pojem
označujúci diskrimináciu na základe príslušnosti k pohlaviu alebo rodu,
analogicky porovnateľnú s rasizmom.“ (https://sk.wikipedia.org/wiki/Sexizmus,
3.5.2020)
„Homofóbia (z starogr. homós – rovnaký a starogr.
phóbos – strach) je termín, ktorým sa označuje diskriminácia, odpor alebo
strach z homosexuality alebo homosexuálne zameraných osôb.“
(https://sk.wikipedia.org/wiki/Homofóbia, 3.5.2020)
Fakt neviem, ale ako sa snažím, tak sa snažím, nič
zo spomenutého na moju prácu uplatniť neviem.
Z kritizujúceho príspevku v diskusiu je zreteľné,
že pisateľ, sebou samým titulovaný ako 30+ rokov aktívny bojovník proti
sexizmu, označuje ako sexistické niečo, s čím sa však pravdepodobne nemal
možnosť osobne/fyzicky stretnúť. Vyplýva to z jeho charakteristiky/popisu
obálky, kde sa venuje výhradne jej prednej časti. Ak dobre chápem termín
sexizmus, ide (aj) o chybné/nesprávne/zlé určovanie charakteristík niekoho iba
na základe jeho/jej príslušnosti k nejakému pohlaviu. Ako príklad uvediem
klasickú vetu: „Ženy zle šoférujú“. Nezisťujem, či konkrétna žena šoféruje tak
alebo onak, ale iba na základe jej „ženstva“ jej schopnosti zgeneralizujem.
Niečo ako hodnotiť obálku časopisu o veľkosti A3 na základe polovičnej,
prednej, strany A4. Ak by chcel dotyčný svoju kritiku postaviť na pevnejších základoch, bolo by lepšie získať
kompletný obraz. Ten znázorňuje (na ľavej strane) klasickú naivne idylickú
krajinu, vystrihnutú z jehovistického časopisu Watchtower (Strážna veža),
ktorej kontrastuje pár mužov oddávajúcich sa sexuálnemu styku, zaberajúc
podstatnú časť pravej polovice obrazu.
Keď už vieme o čom hovoríme, ponorme sa hlbšie k
významu. Prosím, skúsme povoliť trocha spoločenské zošnurovanie, ktorým si
uľahčujeme život, dofarbujeme veci viac do čierna, resp. do biela a urýchľujeme
selekciu „dobrého“ a „zlého“.
Sex je sex, nič viac, nič menej. To platí v
prípade, že je konaný s absolútnym súhlasom zúčastnených. Môže tak nadobúdať
všetky pozitívne charakteristiky, ktoré vás len napadnú.
A...nemusí. To je povedzme prípad porna. Limituje
akt do veľmi zúžených mantinelov, ktoré neposkytujú priestor pre termíny ako je
láska, cit, radosť a nahrádza ich iba ich maskami/obalmi/verziami v
úvodzovkách, príp. vôbec. Tak ako je falošná jehovistická krajina s radostnými
deťmi a nepríčetným psíkom, tak je falošné aj porno. Obe časti tu tvoria celok
schopný kritizovať systém, resp. spoločnosť, v ktorej žijeme a ktorá
uprednostňuje pozlátko pred skutočným zlatom. Časti však môžu stáť aj v
kontra-pozíciách, napr. ako nevinnosť detstva voči dospelosti, respektíve stáť
na rovnakej úrovni ako symboly bezstarostnosti. Môžu slúžiť aj ako metafory -
fascinácia priamočiarosťou, jednoduchosťou doby.
Možností je viacero. Nie všetky musia byť
pozitívne. Niečo ako keď z diaľky pozorujete človeka so psom, ktorému dal
zaucho, príp. naňho nakričal. Nám sa zdá, že dotyčný psa týra. On ho však možno
iba trénuje (možno nie najlepším spôsobom, ale...pointu chápete). To sú
hranice, ktoré určujú rámec nášho chápania.
Ak bude naším problémom fakt, že heterosexuál
použil obrázok homosexuálov, tak by sme si mali dať sakramensky pozor na to,
aby sme sa práve my nestali danými sexistami! Logika v jazyku hovorí, že ak
odoberieme heterosexuálovi možnosť použiť obrázok homosexuálov, rovnako tým
odoberieme možnosť homosexuálovi použiť obrázok heterosexuálov, čo je teda
veľmi zbytočné. Homosexuálne orientovaná menšina vždy trpela práve vďaka útlaku
od heterosexuálnej majority. Tým bola priamo aj nepriamo marginalizovaná a
ostrakizovaná k okrajom spoločnosti a práve preto sú témy ako homosexuálny
pohlavný akt stále, žiaľ pre veľa z nás, tabu. To, čo z nás robí ľudí
tolerantných nie je udržovanie nefunkčného statusu quo o nedotknuteľnosti
istých tém, ale práve schopnosť uvedomiť si a jasne povedať, že ide o normálnu
bežnú vec a že rozdiel medzi heterosexuálnym, či homosexuálnym pohlavným stykom
je pre nás irelevantný.
A ak bude „poburujúci, či znevažujúci“ (už iba)
výjav pohlavného styku na obálke punkového zinu, tak to už veru neviem, čo
povedať. Pravdepodobne v tom momente strácam pôdu pod nohami ja, pretože som si
myslel, že som súčasťou niečoho vyzdvihujúceho osobnú slobodu, toleranciu,
porozumenie, odpor voči útlaku, ako protipostoj k tradičným charakteristikám
západnej/európskej kultúry definovanými v rámci predošlých tisícročí
(rímsko)katolíckou cirkvou.
Aby som ale nenechal pracovať iba moje ego, nechal
som sa inšpirovať iným diskutujúcim a tiež som oslovil mne blízkeho
homosexuálne orientovaného človeka s otázkou, či ho daný výjav pobúril, resp.
vyvolal negatívne reakcie. Odpoveď bola záporná. Dodatok ale znel: „Vždy bude
niekto nespokojný“.
Preto by som v závere rád zdôraznil, že naozaj ma
pramálo zaujíma presvedčiť Jana a iných nespokojných diskutérov o mojej pravde.
Cieľom je skôr ukázať, že lepšie než bojovať za niečo, je o tom učiť a ešte o
level ďalej je, SA o tom učiť.
Tomáš Bulánek - Lichtle
bulanektomas@gmail.com
Čus Lichtle, tu Egy z prdele za Prahou. sám nevim kde tam je vidět ten sexizmus A! sám jsem v tom viděl tu parodii na Jehovnistickou Strážnou Věž.... palce vole nahoru...... ale děckám to do ruky taky nedám. možná až si budu alespoň trochu jist, že na to budou moct nahlížet s nadhledem...
OdpovedaťOdstrániťprovokace musí bejt. punx not dead
Punkovy zine nebol nikdy definovany ako literatura pre deti, cize robis asi dobre. Vela zdaru!
OdstrániťPunkovy zine nebol nikdy definovany ako literatura pre deti, cize robis asi dobre. Vela zdaru!
OdstrániťDokrista to jak ma to podpisalo hahahahha
Odstrániť