OBRANA BIČOVA

 

Pozdravujem (ne)čitateľov BITCH zinu.

 

Nasledujúci článok má slúžiť ako vysvetlenie dizajnu obálky nášho zinu. Veľmi som dúfal, že nezmyselnosť obhajovania výtvarnej práce nebude nutná, ale, žiaľ, opak je pravdou. Rozbehla sa totiž internetová diskusia, kde bol cover tretieho čísla označený ako sexistický a znevažujúci. Ospravedlňujem sa, že reakcia trvala dlhšie, než by zapálený diskutér čakal, ale ako som spomenul, je mi docela nepríjemné presviedčať oponentov o mojej pravde, hlavne, keď sa dotýka metafyzickejších pojmov ako sú umenie, vkus, tvorba, cit, názor a i.

 

Keďže nie som moc znalý argumentačných pomerov v témach ako sú sexizmus príp. homofóbia (V etických normách sa riadim jednoduchým: nerobiť nič zlé nikomu, odhliadnuc od čohokoľvek. Naopak považujem za nutné/užitočné snažiť sa robiť dobre hocikomu, takisto odhliadnuc od akýchkoľvek podmienok – či už je to sexuálna orientácia, vierovyznanie, resp. hocičo...), vypomôžem si hneď na úvod drbnutou wikipediou: „Sexizmus je pojem označujúci diskrimináciu na základe príslušnosti k pohlaviu alebo rodu, analogicky porovnateľnú s rasizmom.“ (https://sk.wikipedia.org/wiki/Sexizmus, 3.5.2020)

„Homofóbia (z starogr. homós – rovnaký a starogr. phóbos – strach) je termín, ktorým sa označuje diskriminácia, odpor alebo strach z homosexuality alebo homosexuálne zameraných osôb.“ (https://sk.wikipedia.org/wiki/Homofóbia, 3.5.2020)

 

Fakt neviem, ale ako sa snažím, tak sa snažím, nič zo spomenutého na moju prácu uplatniť neviem.

 

Z kritizujúceho príspevku v diskusiu je zreteľné, že pisateľ, sebou samým titulovaný ako 30+ rokov aktívny bojovník proti sexizmu, označuje ako sexistické niečo, s čím sa však pravdepodobne nemal možnosť osobne/fyzicky stretnúť. Vyplýva to z jeho charakteristiky/popisu obálky, kde sa venuje výhradne jej prednej časti. Ak dobre chápem termín sexizmus, ide (aj) o chybné/nesprávne/zlé určovanie charakteristík niekoho iba na základe jeho/jej príslušnosti k nejakému pohlaviu. Ako príklad uvediem klasickú vetu: „Ženy zle šoférujú“. Nezisťujem, či konkrétna žena šoféruje tak alebo onak, ale iba na základe jej „ženstva“ jej schopnosti zgeneralizujem. Niečo ako hodnotiť obálku časopisu o veľkosti A3 na základe polovičnej, prednej, strany A4. Ak by chcel dotyčný svoju kritiku postaviť na  pevnejších základoch, bolo by lepšie získať kompletný obraz. Ten znázorňuje (na ľavej strane) klasickú naivne idylickú krajinu, vystrihnutú z jehovistického časopisu Watchtower (Strážna veža), ktorej kontrastuje pár mužov oddávajúcich sa sexuálnemu styku, zaberajúc podstatnú časť pravej polovice obrazu.

 

Keď už vieme o čom hovoríme, ponorme sa hlbšie k významu. Prosím, skúsme povoliť trocha spoločenské zošnurovanie, ktorým si uľahčujeme život, dofarbujeme veci viac do čierna, resp. do biela a urýchľujeme selekciu „dobrého“ a „zlého“.

Sex je sex, nič viac, nič menej. To platí v prípade, že je konaný s absolútnym súhlasom zúčastnených. Môže tak nadobúdať všetky pozitívne charakteristiky, ktoré vás len napadnú.

A...nemusí. To je povedzme prípad porna. Limituje akt do veľmi zúžených mantinelov, ktoré neposkytujú priestor pre termíny ako je láska, cit, radosť a nahrádza ich iba ich maskami/obalmi/verziami v úvodzovkách, príp. vôbec. Tak ako je falošná jehovistická krajina s radostnými deťmi a nepríčetným psíkom, tak je falošné aj porno. Obe časti tu tvoria celok schopný kritizovať systém, resp. spoločnosť, v ktorej žijeme a ktorá uprednostňuje pozlátko pred skutočným zlatom. Časti však môžu stáť aj v kontra-pozíciách, napr. ako nevinnosť detstva voči dospelosti, respektíve stáť na rovnakej úrovni ako symboly bezstarostnosti. Môžu slúžiť aj ako metafory - fascinácia priamočiarosťou, jednoduchosťou doby.

Možností je viacero. Nie všetky musia byť pozitívne. Niečo ako keď z diaľky pozorujete človeka so psom, ktorému dal zaucho, príp. naňho nakričal. Nám sa zdá, že dotyčný psa týra. On ho však možno iba trénuje (možno nie najlepším spôsobom, ale...pointu chápete). To sú hranice, ktoré určujú rámec nášho chápania.

 

Ak bude naším problémom fakt, že heterosexuál použil obrázok homosexuálov, tak by sme si mali dať sakramensky pozor na to, aby sme sa práve my nestali danými sexistami! Logika v jazyku hovorí, že ak odoberieme heterosexuálovi možnosť použiť obrázok homosexuálov, rovnako tým odoberieme možnosť homosexuálovi použiť obrázok heterosexuálov, čo je teda veľmi zbytočné. Homosexuálne orientovaná menšina vždy trpela práve vďaka útlaku od heterosexuálnej majority. Tým bola priamo aj nepriamo marginalizovaná a ostrakizovaná k okrajom spoločnosti a práve preto sú témy ako homosexuálny pohlavný akt stále, žiaľ pre veľa z nás, tabu. To, čo z nás robí ľudí tolerantných nie je udržovanie nefunkčného statusu quo o nedotknuteľnosti istých tém, ale práve schopnosť uvedomiť si a jasne povedať, že ide o normálnu bežnú vec a že rozdiel medzi heterosexuálnym, či homosexuálnym pohlavným stykom je pre nás irelevantný.

A ak bude „poburujúci, či znevažujúci“ (už iba) výjav pohlavného styku na obálke punkového zinu, tak to už veru neviem, čo povedať. Pravdepodobne v tom momente strácam pôdu pod nohami ja, pretože som si myslel, že som súčasťou niečoho vyzdvihujúceho osobnú slobodu, toleranciu, porozumenie, odpor voči útlaku, ako protipostoj k tradičným charakteristikám západnej/európskej kultúry definovanými v rámci predošlých tisícročí (rímsko)katolíckou cirkvou.

 

Aby som ale nenechal pracovať iba moje ego, nechal som sa inšpirovať iným diskutujúcim a tiež som oslovil mne blízkeho homosexuálne orientovaného človeka s otázkou, či ho daný výjav pobúril, resp. vyvolal negatívne reakcie. Odpoveď bola záporná. Dodatok ale znel: „Vždy bude niekto nespokojný“.

Preto by som v závere rád zdôraznil, že naozaj ma pramálo zaujíma presvedčiť Jana a iných nespokojných diskutérov o mojej pravde. Cieľom je skôr ukázať, že lepšie než bojovať za niečo, je o tom učiť a ešte o level ďalej je, SA o tom učiť.

 

Tomáš Bulánek - Lichtle

bulanektomas@gmail.com


Komentáre

  1. Čus Lichtle, tu Egy z prdele za Prahou. sám nevim kde tam je vidět ten sexizmus A! sám jsem v tom viděl tu parodii na Jehovnistickou Strážnou Věž.... palce vole nahoru...... ale děckám to do ruky taky nedám. možná až si budu alespoň trochu jist, že na to budou moct nahlížet s nadhledem...
    provokace musí bejt. punx not dead

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Punkovy zine nebol nikdy definovany ako literatura pre deti, cize robis asi dobre. Vela zdaru!

      Odstrániť
    2. Punkovy zine nebol nikdy definovany ako literatura pre deti, cize robis asi dobre. Vela zdaru!

      Odstrániť
    3. Dokrista to jak ma to podpisalo hahahahha

      Odstrániť

Zverejnenie komentára